De Fiat 500E is uitgerust met innovatie rijassistentie- en veiligheidssystemen die ervoor zorgen dat u zo veilig en zorgeloos mogelijk kan genieten van het rijden in uw nieuwe elektrische stadsauto. In sommige uitvoeringen van de Fiat 500E is het zelfs mogelijk om Level 2 autonoom te rijden. De ADAS-systemen nemen namelijk onder bepaalde omstandigheden functies als het aanpassen van de snelheid en remmen over.
Neem voor meer informatie over de verschillende technologieën contact met ons op, de mogelijkheden zijn namelijk afhankelijk van het model en de uitvoering van de Fiat 500E.
De nieuwe 500E zal uw woon-werkverkeer op vele manieren vereenvoudigen. Om te beginnen zal de auto de verkeersborden lezen en voorstellen welke snelheid u op die weg moet aanhouden. Zodra u eenmaal de snelheid en afstand met de knoppen op het stuur hebt ingesteld, zal het systeem vervolgens zelf de juiste afstand houden ten opzichte van uw voorligger (vanaf 30 km/u) en stoppen als het verkeer dit vereist.
Wanneer u meer dan 60 km/u rijdt, herkent de nieuwe 500E de lijnen van de weg en houdt u autonoom in het midden van de rijbaan, waardoor reizen veiliger en minder stressvol wordt. Daarnaast zal de auto u helpen om niet per ongeluk de wegmarkeringen te overschrijden. Het stuur zal actief worden bediend om uzelf en anderen te beschermen. Wanneer de functie detecteert dat de auto onbedoeld buiten het rijvlak dreigt te gaan, zal hij u waarschuwen en de koers aanpassen.
Bij het manoeuvreren op lage snelheid, zal u niet meer per ongeluk tegen een auto of muurtje botsen. Onder 13 km/u zullen de 360°-parkeersensoren met 11 sensoren aan de vóór-, zij- en achterkant van de nieuwe 500E, elk obstakel rondom uw auto detecteren en vertellen hoe dichtbij een voorwerp is.
Bij een snelheid tussen 15 km/u en 140 km/u zal de nieuwe 500E via een ultrasone sensor objecten kunnen detecteren in de dode hoeken naast en achter de auto en u waarschuwen met een geluidssignaal en verlichting in de buitenspiegel.
De achteruitrijcamera heeft een hoogresolutiebeeld van alles wat zich achter u bevindt en zal dit helder en scherp weergeven op het infotainmentscherm van de nieuwe 500E. Het beeld zal met dynamische lijnen worden geprojecteerd en een middellijn zal het begeleidingspad aanpassen terwijl u aan het stuur draait, om de afstand goed te kunnen inschatten.
De nieuwe 500E zal tot 130 km/u automatisch remmen om een botsing met een voorligger, voetganger of fietser te voorkomen. Eerst zal de auto u alleen waarschuwen met geluid en visueel signaal op het dashboard. Als u niet reageert, zal het systeem remmen om een mogelijke botsing te voorkomen.
De nieuwe 500E zal u helpen om niet per ongeluk in slaap te vallen achter het stuur. Het systeem kan de eerste tekenen van vermoeidheid detecteren door zijwaartse bewegingen van het voertuig te constateren, waarna u het advies krijgt om een pauze te nemen. Er klinkt een geluid en er verschijnt een visueel signaal op het dashboard.
Wanneer u onbedoeld van rijstrook lijkt te wisselen, waarschuwt het systeem u met een geluidssignaal en een melding in het dashboard-display. Op deze manier houdt de passieve rijstrookassistentie u dus op het rechte spoor.
In geval van een ernstig ongeval waardoor de airbags zijn uitgeklapt, zal het ingebouwde systeem van de nieuwe binnenkort beschikbare 500E automatisch een noodoproep sturen naar het alarmnummer 112. Tegelijkertijd zullen de positie en status van de auto worden verzonden, zodat er sneller hulp kan komen. Ook zal er een SOS-knop binnen handbereik zijn (vóór de binnenspiegel) om snel hulp te kunnen inschakelen.